Re: Mini CNC osa Z
Napsal: 12 led 2020, 09:27
				
				Mno já mám zapojeno. Program jsem začal psát od začátku a postupně do něj nakopíroval většinu tvého kódu. Zatím neřeštím zpožděné spuštění jednoho mode a LCD displej. Ale já už blikám 
			
České fórum pro všechny nadšence do Arduina a dalších technologií.
https://forum.hwkitchen.cz/

 , no já se učím, ale zatím ...
 , no já se učím, ale zatím ...   , ale když se nedaří, tak něco přeci
 , ale když se nedaří, tak něco přeci   .
 . Kód: Vybrat vše
#define buttonSelect 2   // číslo pinu tlačítka SELECT pro výběr MODE
#define buttonStart 3   // číslo pinu tlačítka START
#define LED1  10    // číslo pinu LED1 zelená
#define LED2  11    // číslo pinu LED2 červená
#include <Wire.h>   // knihovny pro LCD přes I2C
#include <LiquidCrystal_I2C.h>
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 20, 4);   // nastavení adresy I2C (0x27), počtu znaků, řádků LCD 20x4
boolean buttonState = false;  // nejnovější hodnota načtená ze vstupního pinu
boolean lastButtonState = false;  // předchozí hodnota načtení ze vstupního pinu
boolean lastTrueButtonState = false;  // předchozí hodnota ošetřeného tlačítka
boolean buttonStateStart = false;
boolean lastButtonStart = false;
boolean lastTrueButtonStart = false;
// Následné proměnné jsou typu long, jelikož čas měřený v milisekundách se 
//rychle změní na větší číslo, jež nemůže být uloženo v int
unsigned long lastDebounceTime = 0;  // čas posledního změny výstupního pinu
unsigned long lastDebounceTime2 = 0;
unsigned long debounceDelay = 50;  // čas debounce prodlevy 
byte mode = 0;    // 0 - Vypnuto, 1 - Zapnuto, 2 - Blikání rychlé, 3 - Blikání pomalé, 4 - Blikání střídavé
unsigned long aktualniMillis;   //aktualní čas
unsigned long predchoziMillis1;   // předchozí čas pro rychle blikání
unsigned long predchoziMillis2;   // předchozí čas pro pomalé blikání
unsigned long predchoziMillis3;   // předchozí čas pro střídavé blikání
unsigned long cas = 0;
long buttonTime;      //  čas začátku stisknutí tlačítka
long buttonTime2;
boolean led1svetlo;   //  pomocná proměnná led1svetlo
boolean led2svetlo;   //  pomocná proměnná led2svetlo
 
void setup() {
  
  pinMode(LED1, OUTPUT);  // pin pro LED1 nastaven jako výstup
  pinMode(LED2, OUTPUT);  // pin pro LED2 nastaven jako výstup
  pinMode(buttonSelect, INPUT);  // pin pro tlačítko buttonSelect nastaveno jako vstup
  pinMode(buttonStart, INPUT);  // pin pro tlačítko buttonStart nastaveno jako vstup
  lcd.begin();   // inicializace LCD
  lcd.backlight();   // zapnutí podsvícení
  lcd.setCursor ( 0, 1 );   // nastavení kursoru na druhý znak, druhý řádek  
  lcd.print(" LED1,LED2   ");  // vypsání textu na lcd
}  
void loop(){
  
  
  /*TOHLE JE ZAČÁTEK BLOKU KDE OŠETŘUJI TLAČÍTKO*/
  buttonState = digitalRead(buttonSelect);  // přečtení stavu tlačítka    
  if (buttonState != lastButtonState) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
    lastDebounceTime = millis();
  }                            
  if ((millis() - lastDebounceTime) > debounceDelay) { // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
    if (buttonState != lastTrueButtonState) {  // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem             
       
     if(buttonState == true) { 
         mode++; // přičte k MODE hodnotu 1        
          buttonTime = millis(); 
              
         if (mode > 4) mode = 0; // když je mode větší jak 4 tak ho vynuluje
      } 
       lastTrueButtonState = buttonState;  // uložím si nový pravý ošetřený stav tlačítka           
    } 
  }     
  lastButtonState = buttonState; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
  
/*  //-------------- debounce pro tlačítko START ----------  
    buttonStateStart = digitalRead(buttonStart);  // přečtení stavu tlačítka    
  if (buttonStateStart != lastButtonStart) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
    lastDebounceTime2 = millis();
  }                            
  if ((millis() - lastDebounceTime2) > debounceDelay) { // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
    if (buttonStateStart != lastTrueButtonStart) {  // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem             
     if (buttonStateStart == true) {         
         buttonTime2 = millis();
     }             
      lastTrueButtonState = buttonStateStart;  // uložím si nový pravý ošetřený stav tlačítka        
    }  
   } 
  lastButtonStart = buttonStateStart; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
  //-------------- konec ořetření tlačítka Start ----------*/
   
                       
  if(mode == 0) {  // ******* LED1,LED2 vypnuto ********        
     led1svetlo = false;  // zhasni LED1              
     led2svetlo = false;  // zhasni LED2      
      lcd.setCursor( 3, 2 );   // nastavení kursoru na čtvrtý znak, třetí řádek
      lcd.print("  jsme zhasnute ");   // vypsání textu na lcd                 
      lcd.setCursor( 1, 3 );
      lcd.print("MODE 0");          
   }
  
  if(mode == 1) {  // ******* LED1,LED2 zapnuto  ********      
    buttonStateStart = digitalRead(buttonStart);   // nacteni aktualniho stavu tlacitka       
   if(buttonStateStart == 0 && lastButtonStart == 1)  {  // je-li ted stisknuto tlacitko a zaroven predtim nebylo                                                   
      led1svetlo = !led1svetlo;  // zhasni nebo rožni LED1
      led2svetlo = !led2svetlo;  // zhasni nebo rožni LED2
      if(!led1svetlo && !led2svetlo) {  // vypiš stav led na lcd
        lcd.setCursor( 3, 2 );   // nastavení kursoru na šestý znak, třetí řádek
        lcd.print("  jsme zhasnute");   // vypsání textu na lcd 
      }
      else {  // vypiš stav led na lcd
        lcd.setCursor( 3, 2 );   // nastavení kursoru na šestý znak, třetí řádek
        lcd.print("   uz svitime !");   // vypsání textu na lcd 
      }
    }  
    lastButtonStart = buttonStateStart;  // uloz aktualni stav tlacitka jako minuly stav
      lcd.setCursor( 1, 3 );
      lcd.print("Mode 1");           
   }
                    
  if(mode == 2){  // ******* LED1,LED2 blikání rychlé  *******          
    if(millis() - buttonTime > 10000){  // zjistím si jestli je čas něco provést, uběhlo už 10s od poslední akce?
       lcd.setCursor( 0, 1 );
       lcd.print(" LED1,LED2     ");
       lcd.setCursor ( 5, 2 );
       lcd.print("blikame rychle");                  
    
      aktualniMillis = millis();  // podívám se na hodinky - aktuální čas   
     if(aktualniMillis - predchoziMillis1 > 200) {  // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 200ms od poslední akce?  
      if (led1svetlo) {          
          led1svetlo = false;  // zhasnu LED1
          led2svetlo = false;  // zhasnu LED2
          } else {
            led1svetlo = true;  // rožnu LED1
            led2svetlo = true;  // rožnu LED2            
            }                
            predchoziMillis1 = aktualniMillis;   // v tento čas jsem provedl poslední akci
      }         
     } else {
      // vypis : "blikat začneme" - jestli chci vědět jak dlouho budu ještě čekat, tak vypíšu 10000 - (millis() - buttonTime)
      lcd.setCursor ( 1, 1 );
      lcd.print("blikat zacneme");
      lcd.setCursor( 5, 2 );
      lcd.print(" za ");
      lcd.setCursor( 9, 2 );
      lcd.print(10000 - (millis() - buttonTime));   // zobrazí se odpočet do blikání led v ms 
      lcd.setCursor( 13, 2 );
      lcd.print(" ms  "); 
      lcd.setCursor( 1, 3 );
      lcd.print("MODE 2");           
    }                       
   }            
          
  if(mode == 3) {  // ******* LED1,LED2 blikání pomalé  ******* 
     if(digitalRead(buttonStart) == false) {    
        aktualniMillis = millis();  //podívám se na hodinky - aktuální čas  
       if(aktualniMillis - predchoziMillis2 > 500) {  // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 500ms od poslední akce?  
         if (led2svetlo) {          
            led1svetlo = false;  // zhasnu LED1
            led2svetlo = false;  // zhasnu LED2
          } else {
            led1svetlo = true;  // rožnu LED1
            led2svetlo = true;  // rožnu LED2
             }
             predchoziMillis2 = aktualniMillis;   // v tento čas jsem provedl poslední akci 
        }              
       lcd.setCursor( 0, 1 );
       lcd.print(" LED1,LED2     ");
       lcd.setCursor( 5, 2 );
       lcd.print("blikame pomalu");
      }    
       lcd.setCursor( 1, 3 );
       lcd.print("MODE 3"); 
       if(digitalRead(buttonStart) == true) {
         lcd.setCursor( 3, 2 );   
         lcd.print("  blikani STOP ! ");          
        }    
     }              
   
  if(mode == 4) {  // ******* LED1,LED2 blikání střídavé  *******      
    if(digitalRead(buttonStart) == false) {  
        aktualniMillis = millis();  //podívám se na hodinky - aktuální čas     
      if(aktualniMillis - predchoziMillis3 > 300) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 300ms ?
        led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
        led2svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu negovanou hodnotu led1svetlo, tj. pokud LED1 svítí chci LED2 zhaslou a naopak
        predchoziMillis3 = aktualniMillis;   // v tento čas jsem provedl poslední akci 
      } 
        lcd.setCursor( 1, 1 );
        lcd.print("LED1,LED2");
        lcd.setCursor( 3, 2 );
        lcd.print("blikame stridave"); 
     }
        if(digitalRead(buttonStart) == true) {       
          lcd.setCursor( 3, 2 );
          lcd.print("  blikani STOP !");    
         }
          lcd.setCursor( 1, 3 );
          lcd.print("MODE 4");                     
   }
    digitalWrite(LED1,led1svetlo);  // aktualizace stavu LED1, zápis proměnné led1svetlo na výstupní pin 10
    digitalWrite(LED2,led2svetlo);  // aktualizace stavu LED2, zápis proměnné led2svetlo na výstupní pin 11   
 }
 
 a rád se tohle naučím, už se těším ! No stejně by mě zajímalo, kde je problém s tím debounce pro tlačítko Start ? Zakomentoval jsem ho spíše proto, že nevím jak a kde na něho navázat s kódem
  a rád se tohle naučím, už se těším ! No stejně by mě zajímalo, kde je problém s tím debounce pro tlačítko Start ? Zakomentoval jsem ho spíše proto, že nevím jak a kde na něho navázat s kódem   , případně v kódech budoucích ? Myslím si že navázat mám tam, kde je koment // Pokud se stav tlačítka  změnil tj. porovná se buttonState  ... a pak jsou tam ještě hodnoty, které se ukládají pro další průchod loopem ? Někdy můžou být na konci kódu, jindy už výš v kódu ? Změnit proměnné jsem snad zvládnul, některé změnil možná i zbytečně ?  Děkuju
 , případně v kódech budoucích ? Myslím si že navázat mám tam, kde je koment // Pokud se stav tlačítka  změnil tj. porovná se buttonState  ... a pak jsou tam ještě hodnoty, které se ukládají pro další průchod loopem ? Někdy můžou být na konci kódu, jindy už výš v kódu ? Změnit proměnné jsem snad zvládnul, některé změnil možná i zbytečně ?  Děkuju

Kód: Vybrat vše
class Button
{
private:
  byte buttonPin; // pin na kterém je tlačítko připojeno
  boolean buttonState; // nejnovější hodnota načtená ze vstupního pinu
  boolean lastButtonState; // minulá hodnota načtená ze vstupního pinu
  boolean lastTrueButtonState = false;  // předchozí hodnota ošetřeného tlačítka
  unsigned long lastDebounceTime;  // čas posledního změny výstupního pinu
  unsigned int debounceDelay;  // čas debounce prodlevy - tady jsem to změnil na int, zabere to méně místa a myslím že 65535ms na max debounce stačí
  boolean change; // zde si uložíme jestli při kontrole a debounce tlačítka došlo k jeho změně
  boolean rise; // změna z LOW na HIGH
  boolean fall; // změna z HIGH na LOWoo
public:
Button(byte pin, unsigned int delay){ // Konstruktor - při vytvoření objektu nastaví jeho vlastnosti a přepne jeho pin na vstup
  buttonState = false;
  lastButtonState = false;
  lastTrueButtonState = false;
  lastDebounceTime = 0;
  change = false;
  rise = false;
  fall = false;
  buttonPin = pin;
  debounceDelay = delay;
  pinMode(pin, INPUT);
}
void Update(){
  buttonState = digitalRead(buttonPin);  // přečtení stavu tlačítka    
  if (buttonState != lastButtonState) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
    lastDebounceTime = millis();
    lastButtonState = buttonState; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
  }
  
  if((millis() - lastDebounceTime) > debounceDelay){ // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
    rise = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == HIGH); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je HIGH tak rise bude true
    fall = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == LOW); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je LOW tak fall bude true
    change = buttonState != lastTrueButtonState; // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem bude change true
    lastTrueButtonState = buttonState;
  }
}
boolean getState(){
  return lastTrueButtonState; // vrátí 0 nebo 1 podle stavu tlačítka
}
boolean isRising(){
  return rise; // vrátí 1 pouze tehdy pokud v poslední změně doško ke změne z LOW na HIGH
}
boolean isFalling(){
  return fall;  // vrátí 1 pouze tehdy pokud v poslední změně došlo k změně z HIGH na LOW
}
boolean isChange(){
  return change; // 1 vrací jedna při jakékoliv změně na tlačítku
}
  
};
/*--------------------------------------------------------------------------------------------------*/
#define LED1 10
#define LED2 11
#define TLACITKO_SELECT 2
#define TLACITKO_START 3
#define TLACITKO_DEBOUNCE_TIME 50
int mode = 0;
boolean mamBezet = false; // proměnná na uchování stavu programu jestli je start nebo stop
boolean led1svetlo;   //  pomocná proměnná led1svetlo
boolean led2svetlo;   //  pomocná proměnná led2svetlo
unsigned long predchoziMillis;
boolean vypisLinku = true; // proměnná kde si uchovávám jestli je potřeba provést update na seriové lince
// KONSTRUKCE OBJEKTŮ
Button tlacitkoSelect(TLACITKO_SELECT, TLACITKO_DEBOUNCE_TIME); // tady se volá konstruktor třídy Button - předávám mu PIN a DebounceTime pro dané tlačítko
Button tlacitkoStart(TLACITKO_START, TLACITKO_DEBOUNCE_TIME); // tady se volá konstruktor třídy Button - předávám mu PIN a DebounceTime pro dané tlačítko, každé tlačítko může mít i jiný debounce time
void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
  Serial.begin(9600);
  pinMode(LED1, OUTPUT);  // pin pro LED1 nastaven jako výstup
  pinMode(LED2, OUTPUT);  // pin pro LED2 nastaven jako výstup
  delay(10);
  Serial.println("Program spuštěn.");
}
void loop() {
  /*TOHLE JE TEĎ NOVĚ OŠETŘENÍ TLAČÍTEK*/
  tlacitkoStart.Update(); // tady se volá metoda, která provede debounce tlačítka a zaktualizuje jeho stavy
  tlacitkoSelect.Update(); // tady se volá metoda, která provede debounce tlačítka a zaktualizuje jeho stavy
 
  if(tlacitkoStart.isRising()){
    mamBezet = !mamBezet;
    vypisLinku = true; // došlo ke změně, je potřeba provést nový výpis na RS232
  }
  if(tlacitkoSelect.isRising()){
    mode = (mode + 1) % 5;
    vypisLinku = true; // došlo ke změně, je potřeba provést nový výpis na RS232
  }
  /*KONEC OŠETŘENÍ TLAČÍTEK*/
  /*PROVEDENÍ MODE*/
  if(mode == 0){
    if(mamBezet){
      led1svetlo = false;
      led2svetlo = false;    
    }
  }
  if(mode == 1){
    if(mamBezet){
      led1svetlo = true;
      led2svetlo = true;    
    } else {
      led1svetlo = false;
      led2svetlo = false;
    }
  }
  if(mode == 2){
    if(mamBezet){
      if(millis() - predchoziMillis > 1000) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 1000ms ?
       led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
       led2svetlo = led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu led1svetlo - chci aby blikali stejně
       predchoziMillis = millis();   // v tento čas jsem provedl poslední akci
      }
    } else {
      led1svetlo = false;
      led2svetlo = false;
    }
  }
  if(mode == 3){
    if(mamBezet){
      if(millis() - predchoziMillis > 500) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 500ms ?
       led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
       led2svetlo = led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu led1svetlo - chci aby blikali stejně
       predchoziMillis = millis();   // v tento čas jsem provedl poslední akci
      }
    } else {
      led1svetlo = false;
      led2svetlo = false;
    }
  }
  if(mode == 4){
    if(mamBezet){
      if(millis() - predchoziMillis > 250) { // nejprve si zjistím jestli je čas něco provést, uběhlo už 300ms ?
       led1svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led1svetlo zapíšu její negovanou hodnotu, tj. svítila-li LED1 tak zhasne, byla-li zhaslá rožne se
       led2svetlo = !led1svetlo; // do proměnné led2svetlo zapíšu negovanou hodnotu led1svetlo, tj. pokud LED1 svítí chci LED2 zhaslou a naopak
       predchoziMillis = millis();   // v tento čas jsem provedl poslední akci
      }
    } else {
      led1svetlo = false;
      led2svetlo = false;
    }
  }
  /*KONEC PROVEDENI MODE*/
  /*OBSLUHA LED*/
  digitalWrite(LED1,led1svetlo);  // aktualizace stavu LED1, zápis proměnné led1svetlo na výstupní pin 10
  digitalWrite(LED2,led2svetlo);  // aktualizace stavu LED2, zápis proměnné led2svetlo na výstupní pin 11
  /*KONEC OBSLUHA LED*/
  /*OBSLUHA RS232 - TY BUDEŠ ASI VYPISOVAT NA LCD DISPLAY*/
  if(vypisLinku){
    Serial.print("MODE : ");
    Serial.print(mode);
    Serial.print(" - ");
    if(mamBezet){
      Serial.println("START");
    } else {
      Serial.println("STOP");
    }
    vypisLinku = false;
  }
  /*KONEC OBSLUHY RS232*/
}
 , vyzkoušel jsem kod - to nemá chybu !
 , vyzkoušel jsem kod - to nemá chybu !  stručné,krátké,přesné, nachystáno do budoucna, jak již bylo několikrát zmíněno kiRRow ...atd.
  stručné,krátké,přesné, nachystáno do budoucna, jak již bylo několikrát zmíněno kiRRow ...atd. Kód: Vybrat vše
 boolean fall; // změna z HIGH na LOWoo
Kód: Vybrat vše
/*  //-------------- debounce pro tlačítko START ----------  
    buttonStateStart = digitalRead(buttonStart);  // přečtení stavu tlačítka    
  if (buttonStateStart != lastButtonStart) { // kmita to, od minule se to zmenilo, zacnu debounce cas pocitat znovu (tedy od posledni zmeny, ktera je ted)
    lastDebounceTime2 = millis();
  }                            
  if ((millis() - lastDebounceTime2) > debounceDelay) { // jo, uz se to dlouho nezmenilo, tak je to stabilni a spravna hodnota
    if (buttonStateStart != lastTrueButtonStart) {  // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem             
     if (buttonStateStart == true) {         
         buttonTime2 = millis();
         //TADY CHYBÍ CO SE MÁ PROVÉST PŘI STISKU TLAČÍTKA START ... U MODE SE PŘIČÍTÁ MODE ... U STARTU BY SE MĚLA PŘEKLÁPĚT PROMĚNNÁ mamBezet - hoď si tu nějaký výpis do seriové linky a uvidíš že to funguje
     }             
      lastTrueButtonState = buttonStateStart;  // uložím si nový pravý ošetřený stav tlačítka        
    }  
   } 
  lastButtonStart = buttonStateStart; // tady si to ulozim, v dalsim pruchodu loop() to zase porovnam s novym stavem, zda se to mezi tim nezmenilo
  //-------------- konec ořetření tlačítka Start ----------*/

Kód: Vybrat vše
rise = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == HIGH); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je HIGH tak rise bude true
fall = (buttonState != lastTrueButtonState) && (buttonState == LOW); // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem + zároveň je LOW tak fall bude true
change = buttonState != lastTrueButtonState; // Pokud se stav tlačítka změnil tj. porovná se buttonState (stav tlačítka) s předchozím stavem bude change true